Prevence jako žolík v rukávu základní školy
Děti, které se cítí v pohodě a v bezpečí, nemají tolik potíží se spolužáky a lépe se učí. Strach, úzkosti, deprese, rizikové chování na sítích, apatie a agrese, to je malý výčet chování, které se v současné době objevuje ve školách. Učitelé nevědí, co s tím, a jsou na to sami, děti nevědí, kam se se svým trápením obrátit. Preventivní program podporuje zdravé vztahy v kolektivu, vytváří bezpečné prostředí v každé třídě a pomáhá učitelům. Předcházet je vždy efektivnější, než řešit vzniklé potíže.
SEMIRAMIS z. ú.
Cíle projektu
Smysl projektu je dán aktuální situací ve společnosti. V současné, stále ještě trvající tzv. postcovidové době, zároveň v době válečného konfliktu na Ukrajině a v době trvající ekonomické krize, je působení preventivních programů na základních školách nutnou součástí výchovy a vzdělávání dětí. Výrazně jsou narušeny vztahy v třídních kolektivech, děti zažívají různorodé, více či méně podpůrné přístupy ze strany svých rodičů. Dochází k velkým projevům individuálních psychických obtíží zasahující kolektiv, ve kterém se děti nachází. Pedagogové a školy obecně jsou přetížení, vystavení projevům chování, které nikdy nemuseli v tak masivním měřítku řešit.
Hlavní cíl:
Začít preventivně působit na II. stupni ZŠ Trutnov, Komenského 399, a předat cílovým skupinám takové znalosti, dovednosti a postoje, které pomohou eliminovat projevy rizikového chování.
Dílčí cíle:
- Zapojit do preventivního programu 6. a 7. ročník, celkem 5 tříd.
- Preventivně působit celkem na 120 dětí, žáků ZŠ Trutnov, Komenského 399
- Preventivně působit proti vzniku rizikového chování v rámci 10 preventivních bloků (šikana, kyberšikana, sebepoškozování, poruchy příjmu potravy apod.).
- Podávat dětem pravdivé a objektivní informace o formách rizikového chování, učit je orientovat se v nich a vést je k vytváření odpovědného postoje vůči nim.
- Pravdivě a objektivně informovat 5 třídních pedagogů a 1 školního metodika prevence o formách a důsledcích rizikového chování a poskytovat poradenství v náročných situacích.
Cílová skupina
- Děti a mládež
- Jiné (uveďte níže)
Primární cílová skupina projektu:
- Žáci 6. a 7. tříd II. stupně ZŠ Trutnov, Komenského 399 – 120 osob.
- Třídní učitelé zapojených tříd v preventivním programu – 5 osob.
- Školní metodik prevence – 1 osoba.
Sekundární cílová skupina projektu:
- Ředitel školy.
- Rodiče žáků, zapojených do preventivního programu.
Preventivní program využívá metodu volání dětí k zodpovědnosti za jeho podobu a průběh a zároveň podporuje jejich sebevědomí, asertivní projevy chování, zdravé sebepojetí, pozitivní lidské hodnoty a tím tedy podporuje zdravý životní styl. Toto chování je následně přenášeno do jiných úrovní, než je škola. Patří sem vrstevnické skupiny, rodina a společnost obecně. Snižuje se tedy rizikové chování dětí a mladých lidí, které je škodlivé jak pro děti samotné, tak pro jejich rodinné prostředí.
Škola a pedagogové získají odborného partnera, metodickou podporu a poradenské pracoviště. Zároveň mohou část nepedagogické činnosti přenechat externímu zařízení, které se problematikou dlouhodobě zabývá a přinese informace, metody a dovednosti, ke kterým pedagogický pracovník není kompetentní.
Klíčové aktivity
Hlavním obsahem projektu je certifikovaný Program všeobecné dlouhodobé primární prevence rizikového chování (dále jen Program VDPP).
Jedná se o dlouhodobé působení na žáky 2. stupně ZŠ, které začíná v 6. ročníku a postupuje s ním až do ročníku 9. To znamená, že se s každou školní třídou pracuje návazně až 4 roky. Při dlouhodobé podpoře tak škola může pokrýt efektivním programem celý druhý stupeň.
Program VDPP je veden interaktivní formou s využitím řady psychosociálních her, technik a prvků zážitkové pedagogiky. Prostřednictvím zážitku se žákům snažíme předávat pozitivní životní hodnoty a postoje, pravdivé informace o různých formách rizikového chování a v celém průběhu pracujeme s tématy podporující zdravý životní styl a duševní zdraví. Programy se zaměřují na rozvíjení jak znalostí, tak dovedností a kompetencí žáků. Preventivní programy jsou také hlavním nástrojem škol v práci se znovunastavením pozitivního třídního klimatu ve stále ještě trvajícím postcovidovém období.
Metody práce:
- DLOUHODOBOST: Program začíná v 6. ročnících. Pracuje tedy s jednou školní třídou od 6. do 9. třídy. Probíhají ve dvou pracovních blocích za jeden školní rok. Pracovní bloky mají délku 3 vyučovací hodiny.
- ODBORNOST: Se třídou pracuje vždy vyškolený odborný lektor. Lektoři jsou metodicky vedeni a pracují pod supervizí. Práce probíhá vždy s jednou školní třídou, za aktivní účasti třídního učitele.
- KOMPLEXNOST: Programy se dotýkají rizikového chování komplexně (sociální sítě, závislosti, rizika virtuálního prostředí a internetu, agresivita, šikana apod.).
- INTERAKTIVITA: Programy jsou koncipovány na aktivním zapojení cílové skupiny, s žáky se pracuje převážně v komunitním kruhu. Programy využívají vrstevnickou interakci, učí a trénují základní komunikační dovednosti. V průběhu jsou využívány techniky prevence obsahující prvky zážitkové pedagogiky apod.
Harmonogram
- Začátek projektu – 01.09.2023
- Konec projektu – 30.06.2024
- Projekt je realizován po celý školní rok, jednotlivá setkání se zapojenými třídami jsou domlouvána podle časových možností tříd a školy.
- Projekt se odehrává přímo ve škole.
Rozpočet
Náklady jsou 10.000 Kč na 1 třídu za školní rok.
Celkem žádáme o podporu pro 5 tříd, tj. 50.000 Kč.
Konkrétní rozpočet projektu je k dispozici na vyžádání.
Požadavek od donátorů Burzy filantropie
50 000 Kč